Všechny vykázat!....Ale co dál?

7. 07. 2013 9:30:00
Známe je všichni - pořád ještě (naštěstí) menšina, přítomná kam se člověk pohne. Častokrát svou činností okolí nepříjemná až protivná a na ohrazení se reagující ne vždy zrovna s pochopením. Řešením by mohlo být je vykázat, postavit mimo zákon. To ovšem vzbudí dvě navazující otázky: jde to vůbec? a co dál?

Kdo by snad čekal další z mnoha nenávistných, zapšklých, rasistických či jinak podobných komentářů zabývajících se částí naší populace, může se ihned poroučet dál, zde se nic takového nedočte (ale aspoň za ten titulek a perex může zvednout karmu ;-), dalo mi to práce).

Mám v plánu se zabývat drogou, ale ne jen tak ledajakou. Jde totiž o drogu takzvaně společensky tolerovanou. Konkrétně o tabák .

Podle jisté statistiky či průzkumu, který jsem před nějakou dobou zahlédl (ale nemůžu dohledat odkaz, takže to není zas až tak berná mince) má být údajně v naší zemi již větší počet kuřáků a bývalých kuřáků než nekuřáků. Zjištění je to sice zajímavé, ale člověka spíše zajímá jeho vlastní okolí než celostátní stav.

Já osobně jsem nekuřák, ale jako každý druhý mám ve svém okolí i kuřáky, tomu se člověk prostě nevyhne. Potíž ale je, co s nimi, když si jde jeden takto někam v jejich společnosti posedět. Už jsem několikrát zkoušel prosté přesvědčování typu:"Opravdu si ty cigarety musíš brát?" nebo "Já třeba neměl ani jednu a taky žiju", ale moc to nezabírá. Možná by mohla zapůsobit návštěva nekuřáckého podniku, jenže to má háček - jsem z vesnice (Brno sice kousek vlakem, ale proč zbytečně cestovat) a světe div se! Ani jeden nekuřácký podnik. I to je možná důvod, proč jsem v hospodě spíše svátečním hostem (navíc preferuji víno a tím pádem vinotéky, kde se ta cigareta k dvojce vína příliš nehodí).

Proto bylo nutné vyvinout jinou taktiku - Chceš se mnou sedět u stolu? Dobrá, ale tvůj kouř nepůjde na mě. K tomu pro jistotu a ujištění, že to myslím vážně, ještě přisunu popelník k dotyčnému (či dotyčné). Pro případy, kdy jsem hostitelem já na soukromé půdě, mám jiný postup - Chceš kouřit? Dobrá, venku je popelnice, tam si postůj a pokuř. Dodnes se často divím, že ti kuřáci za jakéhokoliv počasí svoji cestu za nikotinem přeci jenom vykonají. Jak tak čas běžel, všichni v mém okolí se už tyto postupy naučili následovat automaticky, i když někdy na mé zvednuté obočí následuje podrážněné: "No jó, už jdu". A takto jsem si vysloužil přezdívku Nehorázně Netolerantní Nekuřák.

Ale ať tento text nevypadá až tak zaujatě a jako filipika proti všem kuřákům. Jednoznačně je třeba ocenit všechny, kteří ještě neznají tyto moje "pravidla" a sami se klidí se svou potřebou jinam. Pokud jste třeba došli dojmu, že při sváteční návštěvě nálevny obcházím podnik a vykazuji všechny kuřáky z mého dosahu (či dosahu jimi vypouštěných exhalací) - řádně ctím Špačkovu etiketu! Velmi vzácně mám co do činění s někým společensky významnějším (na toho se raději mírně šklebím, dokud ho to nenapadne samotného) a ostatních stolů si nevšímám. Nemůžu vyhrát v hospodě boj s většinou, ale můžu alespoň minimalizovat produkci kouře v mém nejbližším okolí. I když být slavná věta: "Pane řediteli, kde máte popelníček?" určena mně, asi bych hodil Špačka s etiketou přes palubu. Navíc není pravidlo, ze kterého není výjimka. Na čerstvém povětří je jiná situace (stačí, když nejsem kouřem obtěžován) a i v těch uzavřených prostorech se mi někdy závislých zželí. Ale jenom někdy!

Nedávno mě ovšem jedna věc pobavila - po posledních ohňostrojích v Brně jsem si šel na chvíli sednout s jedním kamarádem a jeho přítelkyní-kuřačkou. Slečna vytáhla cigaretu a chystala se kouřit, když jsem ji v souladu se svými zásadami vykázal posunutým popelníkem co nejdál ode mě (ale pořád u stejného stolu), což kamarád ocenil slovy:" Vykázat ze společnosti a odsunout. Dobrý". Dotyčná neprotestovala, vzala věc na vědomí a spokojeně bafala ve vzdálenosti asi metr a půl kouřovou čarou od mé maličkosti. Kolikrát mě překvapí, jak takováto věc funguje i u lidí, které člověk sotva potkal (asi druhé setkání). Že bych to řekl až tak důrazně či měl takovou přirozenou autoritu? Netuším.

Ať pořád jenom nedštím síru a popel. Jedna činnost se mi u kuřáků neuvěřitelně líbí. Ruční balení cigaret. To, s jakou pokorou a úctou kolikrát přistupují k tomuto procesu, který až povyšují na úroveň posvátného rituálu. Otevření balíčku s tabákem, rozložení papírku, nadávkování tabáku, přiložení filtru, zabalení papírku s tabákem a filtrem. Prostě úžasné! Asi jediná činnost, související s tabákem, na kterou bych se vydržel dlouho dívat a neodsouval pryč z mého dosahu.

A teď, velevážení konzumenti nikotinu, dehtu a kdo-ví-ještě-jakých-dalších-pochoutek, házejte kameny buď v diskuzi pod textem, nebo zde (nekuřáci klidně mohou přisat svoje "taktiky", rád se něco přiučím).

Zdraví Váš Nehorázně Netolerantní Nekuřák.

Autor: Michal Rapco | neděle 7.7.2013 9:30 | karma článku: 15.54 | přečteno: 1267x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Společnost

Karel Trčálek

Kateřina Konečná prozradila, že dnešní komunistické názory jsou docela nelidské

O tom, že se komunisté nepolepšili a že jsou pátou kolonou putinovského Ruska, víme už dlouho. Ale že komunisté dnes vyhánějí demokratické politiky z televizních studií, otřáslo námi všemi. Kde se nová komunistická zvůle zastaví?

19.3.2024 v 7:56 | Karma článku: 15.90 | Přečteno: 190 | Diskuse

Tomáš Flaška

Tak si ty ruské volby shrňme

A řekněme si, co to vypovídá o nás. Stačí se podívat na různé reakce. A řeknu to takto – nestačíte se divit.

19.3.2024 v 7:04 | Karma článku: 23.68 | Přečteno: 382 | Diskuse

Ladislav Pokorný

Kateřina Konečná nechtíc prozradila, že dnešní komunistické názory jsou naprosto nelidské

O tom, že se komunisté nepolepšili a že jsou pátou kolonou putinovského Ruska, víme už dlouho. Ale že komunisté dnes vyhánějí demokratické politiky z televizních studií, otřáslo námi všemi. Kde se nová komunistická zvůle zastaví?

19.3.2024 v 0:59 | Karma článku: 33.43 | Přečteno: 711 | Diskuse

Eva Kislingerová

Budeme válčit se Slovenskem?

Z vyjádření některých politiků může nezúčastněný pozorovat nabýt dojmu, že diplomatické vztahy se Slovenskem jsou na bodu mrazu. Z médií to vypadá, že válka začíná a u Hodonína bude tanková bitva.

18.3.2024 v 13:24 | Karma článku: 22.31 | Přečteno: 583 | Diskuse

Karel Trčálek

Jak s Babišem dohnat a předehnat ne Západ, ale Putinovo Rusko?

Západ se nám rozpadá před očima. Zato Rusko doslova vzkvétá. S doháněním Západu je konec, teď už nám zbývá, než jen dohánět a předhánět Rusko...

18.3.2024 v 11:15 | Karma článku: 19.15 | Přečteno: 248 | Diskuse
Počet článků 12 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 834
Student žurnalistiky na brněnské FSS MUNI. K psaní jsem se dostal docela náhodou začátkem roku 2007, od té doby ale své aktivity jen rozšiřuji (a doufám že i) zkvalitňuji. Posledním posunem je psaní na Novinky.cz pro sekci Vaše zprávy a nyní zde na blogu. Kompletní tvorba se nachází shrnuta zde

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Byla to láska na první pohled, říká hvězda Gilmorek o manželství s modelkou

Milo Ventimiglia (46), představitel Jesse ze seriálu Gilmorova děvčata nebo Jacka Pearsona ze seriálu Tohle jsme my, je...